Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (2025)

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (1)

Ik vond het weinig interessant, tikje humor zoals het lachje van Mozart.
Veel van het zelfde: hoe de stukken tot stand kwamen en de verheerlijking van Mozart met jaloezie van Salieri. Het was een gaapfilm!:O

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (2)

Schitterende film, waren er maar van die mooie oude opera's
jammer dat ie zo laat komt.....ga toch kijken :E

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (3)

Dit is inderdaad een schitterende film, een echte klassieker voor de filmliefhebbers die van dit genre houden. (hoeft nog geen eens speciaal)

Een must see and have.....:W

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (4)

Goede recensies zeg, ik denk dat ik m ook maar eens ga kijken :Y

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (5)

Deze kan niet vaak genoeg uitgezonden worden. Moet je zeker zien !
[rating 4.5]

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (6)

Alweer?

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (7)

Prachtige film. Maar ik dacht dat Salieri Mozart vermoorde. Dat zei hij iig int begin. Zielig einde. Maar mooie muziek hoor.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (8)

Deze film is denk ik gewoon mijn no 1 op filmgebied.
Ik hang met oog en oor aan het doek of de beeldbuis.
Van begin tot eind goed, eu geweldig is een beter woord
Ik kan geen zwak moment vinden .
Ontroerend,bedwelmend,humoresk en geniaal.....zo kan ik wel doorgaan.
Tja het is slechts mijn mening maar ook die telt.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (9)

Op de een of andere manier heb ik gedacht dat de film Amadeus, die van die prachtige kunstzinnige posters, niet zou horen bij die andere film over Mozart. Ik dacht altijd dat de een een klassieker is, en de ander, tsja, een vreemd iets was.
Niet dat ik hem ooit volledig gezien heb, dus dat ga ik nu maar eens doen. Wel een vreemd contrast, poster en film.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (10)

chuz "In de eerste plaats was dat van die vrijmetselaarij maar een voorbeeld. Maar jij schijnt een uitgebalanceerd protret niet zo belangrijk te vinden.

Daarbij denk ik dat het voor de meeste mensen duidelijker is dat het over fictie gaat als de Duitsers de oorlog wonnen dan dat Saliere, die een hoop mensen voor deze film niet eens kenden, een kleingeestig jaloers mannetje geweest zou zijn."

Dat is niet de verantwoordelijkheid van de filmmakers, die hun film op een toneelstuk baseerden (vandaar ook de volledige titel: Peter Shaffer's Amadeus - dit geeft toch ook al aan dat het hier niet bepaald om een documentaire gaat), maar eerder het probleem van bekrompen geesten die vinden dat een film over een historisch figuur 'waarheidsgetrouw' moet zijn. Als Salieri er in deze film bekaaid afkomt, staat het iemand anders (jou bijvoorbeeld) vrij een film te maken waarin hij wordt geportretteerd als een groot kunstenaar en een aimabel mens.

chuz "Overigens heb ik ook niet gezegd dat het geschiedvervalsing was maar dat het er aan grensde."

En ik heb niet beweerd dat jij het geschiedvervalsing noemde, alleen dat het er geen ruk mee te maken heeft (en er dus ook niet aan grenst).

chuz "Vraagje : Denk jij dat deze film 100 procent bestaat uit fictie en weet jij die grenzen daartussen binnen het verhaal. Of zie jij deze film zowieze als plat entertainment die niet genoeg impact heeft om bijdragen aan beeldvorming."

Waar precies de grenzen liggen interesseert mij helemaal niet, ik zie de film namelijk als een cinematografisch en dramatisch zeer geslaagd kunstwerk. Zie je, er ligt meer tussen volledige waarheidsgetrouwheid en plat entertainment. Ongelooflijk maar waar.

chuz "Dit lijkt mij een argument om hem niet tot absoluut perfect uit te roepen."

Een absoluut perfecte film bestaat sowieso niet, dus het zou onzinnig zijn om de hoogste rating daarvoor te reserveren. Vijf blokjes staan bij mij voor een tijdloos meesterwerk.

:B

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (11)

Bolo "Een fictiefilm kan laten zien hoe de Duitsers WOII wonnen, of hoe Salieri verantwoordelijk was voor Mozarts dood. Dat heeft geen ruk met geschiedvervalsing te maken. Dat mensen denken dat 'het echt zo gegaan is', is hun eigen vergissing.

En dat de film niet ingaat op de vrijmetselarij is al helemaal een kritiekpunt van niks. Alsof deze film elk aspect van Mozarts leven had moeten belichten.

Dus: [rating 5]"

Wat nou "Dus"

In de eerste plaats was dat van die vrijmetselarij maar een voorbeeld. Maar jij schijnt een uitgebalanceerd portret niet zo belangrijk te vinden.

Daarbij denk ik dat het voor de meeste mensen duidelijker is dat het over fictie gaat als de Duitsers de oorlog wonnen dan dat Salieri , die een hoop mensen voor deze film niet eens kenden , een kleingeestig jaloers mannetje geweest zou zijn. Je zou van mening kunnen zijn dat ook hij groot genoeg was om een zuiverdere behandeling verdient te hebben.

Overigens heb ik ook niet gezegd dat het geschiedvervalsing was maar dat het er aan grensde.

Vraagje : Denk jij dat deze film 100 procent bestaat uit fictie en weet jij die grenzen daartussen binnen het verhaal. Of zie jij deze film zowiezo als plat entertainment die niet genoeg impact heeft om bij te dragen aan beeldvorming. In dat geval snap ik jouw rating niet

Dit lijkt mij een argument om hem niet tot absoluut perfect uit te roepen. Alhoewel hij van mij altijd nog een dikke voldoende krijgt.

[rating 3]

:B

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (12)

Een fictiefilm kan laten zien hoe de Duitsers WOII wonnen, of hoe Salieri verantwoordelijk was voor Mozarts dood. Dat heeft geen ruk met geschiedvervalsing te maken. Dat mensen denken dat 'het echt zo gegaan is', is hun eigen vergissing.

En dat de film niet ingaat op de vrijmetselarij is al helemaal een kritiekpunt van niks. Alsof deze film elk aspect van Mozarts leven had moeten belichten.

Dus: [rating 5]

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (13)

Absoluut meesterwerk!

Af en toe vergeet je gewoon dat deze film al gewoon uit 1984(!) is.
Alles klopt gewoon, en hij voelt niet gedateerd en kijkt gewoon nog steeds "fris" weg, en dat vind ik een enorme prestatie, (alhoewel dat natuurlijk ten dele komt door de ouderwetse setting)

[rating 5]

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (14)

Zoals je kunt zien aan de vorige reacties, is de laatste keer ongeveer 11 maanden geweest..

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (15)

Deze film komt volgens mij 1 keer per maand op TV, maar geen 1 keer gekeken!:E

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (16)

Gelukkig wordt deze film weer uitgezonden.

Ik vond het wel vreemd dat geen enkele omroep deze film een week eerder uitzond op de 250 geboortedag van Mozart en tevens het begin van het grote Mozartweekend.

Enfin, beter laat dan nooit. In ieder geval, briljante film en Forman op z'n best.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (17)

saint "Voor degenen die niet van de muziek van Mozart houden; Hoe kunnen jullie dan een film objectief beoordelen?"

Dan kan je juist de film objectief beoordelen!

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (18)

Grootse Murray Abrahams!
De Mozart die Tom Hulce en Milos Foreman hier schilderen, een infantiele treiterkop, acht ik nauwelijks in staat tot het schrijven van zijn geniale muziek.
Kortom, boeiende film, maar je zou een hekel aan Mozart krijgen. Ik vermoed dat Foreman en Hulce nooit Mozart's brieven hebben gelezen.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (19)

Dit is echt een heeele goede film... zeker het kijken waard. Vooral het lachje dat steeds weer terugkomt is zeer amusant...

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (20)

Meesterlijke film, denk bijna dat ik deze liever weer eens kijk dan ghostbusters ook al heb ik em aardig wat keertjes gekeken maareh..
volgens het tijdschema duurt hij maarliefst 3UUR !
kan me helemaal niet herinneren dat hij zo lang duurde of heeft RTL5 nu ook zijn eigen hart van nederland spinoff die ze ertussen proppen. :?

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (21)

Voor degenen die niet van de muziek van Mozart houden; Hoe kunnen jullie dan een film objectief beoordelen?
Los van de prachtige muziek heeft dit meesterwerk alles, goed acteerwerk, goede regie, humor, drama, intriges, liefde, haat en ga zo maar door.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (22)

Een prachtige film. Uiteraard is hij hier en daar bezijden de waarheid maar who cares? Het is gewoon genieten om de ontwikkeling van Mozart te zien.

[rating 4,5]

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (23)

Of deze film op waarheid gebaseerd is?
Wat een vraag...het is een film! Films worden altijd ff intersanter gemaakt dan de werkelijkheid.
Ik heb veel gehoordt dat wat van Salerie in de film wordt beweerdt vooral gebaseerd is op dat ie jaloers op Mozart was. Vervolges heeft de scriptschrijver daar wat fantasierijks van gemaakt met een boel werkelijkheid erdoor.
Kortom, typisch een film.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (24)

Goede film, alleen die Mozart heeft zo'n irritant lachje dat je je er helemaal dood aan gaat ergeren

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (25)

Ik hbe m heel lang geleden gezien, ik was toen nog klein hehe. ik wil m weer zien maar ff een vrag voor de kenners, is deze film echt op de waarheid gebaseerd? of ook verzonnen dingen?

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (26)

Deze krijgt van mij (maar wie ben ik?), een 10 voor muziek en de kostumes, voor de rest een 7.
Jammer dat Salieri altijd op de 2de plaats kwam, hoewel zijn muziek toch vandaag ook nog gespeeld wordt.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (27)

Rapera...dat kun je heel verkeerd lezen.

Weet ik, vond ik grappig.. Net als pollepel en bommelding, maar goed..
De film was goed ja, wist helemaal niet dat-ie een Oscar gewonnen had. Ik dacht alleen dat de film dat de film anders zou aflopen; ik had zo'n beeld in m'n hoofd dat die Salieri in een vierkante, witte kapel op een (grasgroen) grasveld die mars zou spelen. Is zeker uit een andere film? Iemand een idee?

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (28)

[rating 4] ... leuke film, en (stiekum toch wel) goede muziek

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (29)

Zeer goeie film, ik ga zowaar Mozart waarderen!
[rating 4]

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (30)

[rating 5] Echt een film om er even voor te zitten. Geweldig.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (31)

Ik heb em net toevallig op dvd gezien, toen ik na de film trugschakelde op tv, was ie er ook!!

geweldige film

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (32)

Ja, ook dan is ie wel de moeite van het kijken waard. (Het is geen 8 Mile; klassieke muziek kan nooit zo irritant zijn als rap!)

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (33)

Errm, ik vergelijk hem ook niet met een rapper??? Ik bedoel alleen maar te zeggen dat iedere tijd zo z'n muziek heeft.. Niet dat dit nou de rapera is, maar toch... Talent is talent, misschien zouden jullie met MC Mozart wel van (genialere) rap houden, wie weet... :Y

Rapera...dat kun je heel verkeerd lezen.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (34)

Lijkt me niet. Je kunt iemand die miljoenen noten in zijn hoofd kon houden en reproduceren zonder ook maar één correctie denk ik niet vergelijken met een rapper.

Errm, ik vergelijk hem ook niet met een rapper??? Ik bedoel alleen maar te zeggen dat iedere tijd zo z'n muziek heeft.. Niet dat dit nou de rapera is, maar toch... Talent is talent, misschien zouden jullie met MC Mozart wel van (genialere) rap houden, wie weet... :Y

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (35)

(Hehe, als-ie nu zou leven, zou-ie rappen! :P)

Lijkt me niet. Je kunt iemand die miljoenen noten in zijn hoofd kon houden en reproduceren zonder ook maar één correctie denk ik niet vergelijken met een rapper.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (36)

Een fantastische film, bruisend, humor, om in weg te verzinken, meer een vrouwenfilm.
Vooral dat lachje dat steeds in de film voorkomt, hebben ze leuk bedacht.
Mozart is de grootste composer die er bestaan heeft, en de beste.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (37)

En ook ik heb hem op de middelbare school gezien.
Leek me geen leuke film, maar dat viel reuze mee. Ik heb hem (helaas) nog nooit helemaal afgezien, maar daar gaat vanavond verandering in komen. Ik vond hem toentertijd in ieder geval erg goed.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (38)

Ik mocht hem ooit op school zien tijdens de muziekles.

Komt me bekend voor...

Ja, ook dan is ie wel de moeite van het kijken waard. (Het is geen 8 Mile; klassieke muziek kan nooit zo irritant zijn als rap!)

Sorry? Over kort door de bocht gesproken.. Of nou ja: ik ben het er in ieder geval niet mee eens... Ik kan niet tegen klassieke muziek met een overdosis van bellen en vrolijke fluiten, bll.
Maar ja, ach, de film is wel okee, geloof ik. Hij leverde in ieder geval hysterische dagen op omdat we allemaal dat lachje nadeden... O+
Onvoorstelbaar trouwens, dat talent van Mozart. (Hehe, als-ie nu zou leven, zou-ie rappen! :P)

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (39)

Ik heb deze film ook op de lagere school ooit gekeken (zoals de meesten hier?), maakte destijds een grote indruk op me.

Zeker het bekijken waard.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (40)

Waar slaat die voorkant trouwens op?

Kijk nou eerst die film nog een keer...;)

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (41)

Ik heb er nog eens een stukje van gezien bij CKV. Toendertijd vond ik het wat over-acted, maar ik geloof dat dat de bedoeling ook was. Ik probeer 't nog maar eens.

Waar slaat die voorkant trouwens op?

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (42)

Als kind een keer gezien, heeft toen veel indruk gemaakt. Vooral het einde, als hij dood is en in een kuil wordt gedonderd met wat ongebluste kalk erover. Ben erg benieuwd wat ik er nu van vind. Voorlopig een [rating 4]

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (43)

Goeie film, alleen jammer van dat irritante lachje van Mr. Mozart

Dat is juist de humor!

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (44)

Goeie film, alleen jammer van dat irritante lachje van Mr. Mozart

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (45)

Echt een geweldige film van Milos Forman, die naar schijnt alleen maar klassiekers maakt Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (46)

Ik was altijd al fan van Mozart maar hoe de muziek in deze film is gebruikt is echt schitterend. Niets dan lof.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (47)

Ik heb lang gedacht dat ik geen betere film zou gaan zien................
Ik twijfel nu nogsteeds.:E
Voor mij is het een meesterwerk:W

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (48)

Noch de beschrijving van de film, noch de reacties, geven me enige indicatie waar de film over gaat. Okee, Amadeus, maar ik neem aan dat voor de muziek van hem je naar een CDtje zou grijpen en voor een levensbeschrijving naar boek of encyclopedie als er weinig verhaal in zit.
Laat ik het dus zo vragen; snel je geeft geen ene zier om z'n muziek (geprobeerd, maar valt voor mij in dezelfde klasse als hip-hop, nl ronde archief), is de film dan nog wel het kijken waard? :}

Ja, ook dan is ie wel de moeite van het kijken waard. (Het is geen 8 Mile; klassieke muziek kan nooit zo irritant zijn als rap!)

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (49)

Noch de beschrijving van de film, noch de reacties, geven me enige indicatie waar de film over gaat. Okee, Amadeus, maar ik neem aan dat voor de muziek van hem je naar een CDtje zou grijpen en voor een levensbeschrijving naar boek of encyclopedie als er weinig verhaal in zit.
Laat ik het dus zo vragen; snel je geeft geen ene zier om z'n muziek (geprobeerd, maar valt voor mij in dezelfde klasse als hip-hop, nl ronde archief), is de film dan nog wel het kijken waard? :}

Wel vanwege de schitterend acterende F. Murray Abraham. Maar er zit nogal wat van Wolfgangs muziek in, dusss....

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (50)

Knaller en terechte oscar winnaar! :Y

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (51)

Deze film gezien toen ik 15 jaar was in bioscoop bellevue te Amsterdam ik vond hem te gek kwardrofonisch geluid en dat stond kei hard. Mijn eerste bioscoop bezoek, dus ik vond de film geweldig. Vooral de dames met een net iets te laag decollete. Verder kan ik me nu weinig er meer van herrineren. Misschien ga ik wel kijken..

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (52)

Ik heb de helft eens gezien... best wel speciaal. Maar eerlijk gezecht herinner ik me er niet zo veel meer van...

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (53)

Voca me.......cum benedictis Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (54)

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (55)

Gezien op school.. interesting.. maar dat was alles!
[rating 2]

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (56)

Veel clavecimbel, weinig wol. Het fraaie plaatjesboek van Milos Forman is een uitstekende promoclip voor de stad Praag, en een mooie videoclip voor Mozarts verzamelde werken. Maar verder is het vooral een leeg spektakel dat van het ene cliche naar het andere glijdt. Niet onaardig, maar toch zeker geen meesterwerk, ondanks alle Oscars.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (57)

Jaaaaa ik heb al in een paar videotheken gekeken, tussen de dvd's in verschillende zaken en in de bibliotheek. Eindelijk komt ie weer eens op tv.
Geweldige film absoluut een must see voor iedereen. [rating 5] Een drama/musical achtige film waar iedereen (jong en oud) met plezier naar zal kijken.

Helemaal mee eens. Prachtige film, met een werkelijk fenomenale F. Murray Abraham. Zijn Salieri, die God en diens instrument Mozart de oorlog verklaart, is om van te smullen, en hij mag zulke prachtige teksten oplepelen:

From now on we are enemies, You and I. Because You choose for Your instrument a boastful, lustful, smutty, infantile boy and give me only the ability to recognize the incarnation. Because You are unjust, unfair, unkind I will block You, I swear it. I will hinder and harm Your creature on Earth as far as I am able. I will ruin Your incarnation.

Prachtig toch? Mijn favo scène: waarin Salieri en de doodzieke Mozart samen de laatste hand leggen aan het Requiem, en je de opbouw van het 'Confutatis Maledictis' te horen krijgt... kippevel.
Grotendeels verzonnen verhaal natuurlijk, maar een heerlijke, magistrale film. [rating 5]

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (58)

Jaaaaa ik heb al in een paar videotheken gekeken, tussen de dvd's in verschillende zaken en in de bibliotheek. Eindelijk komt ie weer eens op tv.
Geweldige film absoluut een must see voor iedereen. [rating 5] Een drama/musical achtige film waar iedereen (jong en oud) met plezier naar zal kijken.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (59)

bij Play.com, £8.49 Delivered, voor de 2 disc versie

Oh, maal 1.6 komt dat op zo'n 13 en een halve euro - das niet echt uur! Thanx T+)

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (60)

Bij Play.com, £8.49 Delivered, voor de 2 disc versie

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (61)

Ik mocht hem ooit op school zien tijdens de muziekles.

Ik ook, maar wij hebben hem nooit afgekeken... :}

Misschien dat ik dat nu dan maar es ga doen.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (62)

Dank voor deze vroege zatermorgenreacties!

Natuurlijk kort door de bocht : mannen/vrouwenfilms, maar het roept wel reacties op.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (63)

Dank voor deze vroege zatermorgenreacties!

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (64)

Deze film was destijds een sensatie. Ik mocht hem ooit op school zien tijdens de muziekles. De film is zeer vermakelijk. Het is mij bijgebleven als een blije, vrolijke film, ondanks dat het als drama genoteerd staat.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (65)

Het aantal reacties afleiden van het feit of het een mannen-of vrouwenfilm is???
vind die benoemingen trouwens sowieso een beetje kort door de bocht.

on topic, prachtfilm. Hoewel ik geen fan van Mozart ben (ik ben meer een Bach-jongetje), is het Requiem natuurlijk erg indrukwekkend. Vooral de scene dat Mozart de deur voor Salieri opendoet...wow

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (66)

Alweer geen reacties : is zeker geen mannenfilm?
Ik vond hem toentertijd in de bioscoop niet bijzonder. Maar ik heb hem ook op dvd (some things just happens), dus ik zal hem nog eens zien. De rating voor deze film is tamelijk hoog.

Zoals Pieternel bij een andere film al zei, er kan pas een aantal uur gereageerd worden op de film, en niet iedereen zit zaterdagochtend bij FoTV...

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (67)

Alweer geen reacties : is zeker geen mannenfilm?
Ik vond hem toentertijd in de bioscoop niet bijzonder. Maar ik heb hem ook op dvd (some things just happens), dus ik zal hem nog eens zien. De rating voor deze film is tamelijk hoog.

Reacties Amadeus (1984) | FilmTotaal (2025)
Top Articles
Latest Posts
Recommended Articles
Article information

Author: Catherine Tremblay

Last Updated:

Views: 6475

Rating: 4.7 / 5 (47 voted)

Reviews: 94% of readers found this page helpful

Author information

Name: Catherine Tremblay

Birthday: 1999-09-23

Address: Suite 461 73643 Sherril Loaf, Dickinsonland, AZ 47941-2379

Phone: +2678139151039

Job: International Administration Supervisor

Hobby: Dowsing, Snowboarding, Rowing, Beekeeping, Calligraphy, Shooting, Air sports

Introduction: My name is Catherine Tremblay, I am a precious, perfect, tasty, enthusiastic, inexpensive, vast, kind person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.